Історія українського автомобіля

Історія українського автопрому вельми цікава. І не дивлячись на те, що Україна ще зовсім молода країна і їй є куди ще рости, вона все ж таки змогла залишити слід в історії розвитку автотранспортної промисловості.

Ось, наприклад, восени 1891 року, жителі міста-героя Одеси були удостоєні честі побачити перший завезений іноземний автомобіль. Його власником виявився редактор газети «Одеський листок» Василь Васильович Навроцький. Він був великим любителем всякого роду технічних новинок. І тому, коли побачив цей автомобіль у Франції, то не втримався і купивши його привіз додому в Одесу.

Звісно ж всіх цікавило що ж це за чудомобіль такий. Велися дискусії і порішили на тому, що це був славнозвісний Benz. Але в 1981 році одесит І. Батищев опублікував свою статтю з інформацією про те, що в старих підшиваннях «Одеського листка» він знайшов підтвердження того, що машина мала назву Panhard-Levassor. На доказ було представлено фото цього самого автомобіля. На користь обох версій було прикріплено безліч фактів, проте до цих пір немає достовірної інформації, що це була за машина. Лише єдиний факт залишається вірним – це був перший завезений автомобіль в Україну.

Panhard-levassor

Історія створення першого українського автомобіля почалася знову ж у місті-герої Одесі, а якщо точніше в майстерні інженера В. Н. Стасюлевича. Саме він у 1909 році, на основі креслення зарубіжної вантажівки, побудував перший автобус на території України. Харківський автозбірний завод не відставав і в 1931 році випустив вантажівку «Україна-4». Всього було випущено дві такі машини. Але й вони запам’яталися надовго. Справа в тому, що при складанні не врахували той факт, що агрегати були злегка завеликі для розмірів цеху. Ось і довелося виламати стіни, щоб машини змогли виїхати з території заводу. Але+ великим плюсом залишається для заводу те, що обидві ці машини були зроблені з вітчизняного матеріалу. І було ж чим пишатися – 70 кінських сил, максимальна швидкість досягала 70-ти км/год, а вантажопідйомність в 4 тони.

UKRAINA-4

У тодішній столиці України, місті Харкові, в 1931 році на святковій демонстрації, обидві вантажівки представили народу. У подальшій роботі обидва автомобілі показали себе з найкращого боку.

LUMZ827_2

А перший електромобіль України був зібраний автовідділом Головдортрансу в Києві в 1935 році. Він був 4-х місний з алюмінієвим кузовом. Але це був лише експеримент і авто не увійшло в серійне виробництво.

У 1935-1936 роках була створена ще одна експериментальна модель групою любителів на чолі з Л. Д. Ковальовим в місті Запоріжжі.

У післявоєнні роки на території України було зібрано і випущено достатня кількість різних варіантів автотранспортної промисловості. Так, наприклад, в 1948 році на Дніпропетровському автомобільному заводі виготовили перший прототип вантажівки ГАЗ-150 «Український». Ця модель кілька разів видозмінювалася і всього за 1948-1950 роки було випущено 7 таких вантажівок.

Не відставали в промисловості й інші великі міста. У 1954 році Львівський автобусний завод представив свою першу самостійну розробку – експериментальну серію – автопоїзд ЛАЗ-150Ф, а до нього причіп-фургон ЛАЗ-730. Їх загальна вантажопідйомність становила 7 тон, що було чимало. А в 1955 році завод випустив ЛАЗ-150Ф, але вже з віконцями.

Laz690

Київському мотоциклетному заводу теж було чим похвалитись. Адже в 1959 році був випущений вантажний автомобіль – КМЗ-1. Ця серія випускалася в період з 1959 по 1962 року, щорічно видозмінюючи лише назву моделі: КМЗ-3, КМЗ-4 і КМЗ-5 на сьогоднішній день лише невідомо, чи випускався КМЗ-2.

У автотранспортної промисловості також виділилось і місто Луцьк. Перший свій автомобіль, Луцький автомобільний завод випустив в 1960 році, це був ЛуМЗ-827 (на той момент він називався: Луцький механічний завод). Успіх виробництва продовжився модифікацією ЛуМЗ-827Б і випускався до 1967 року. Завод випустив ще 7 марок ЛуМЗов, які проводилися до 1970-х років включно.

099a456307f8

Але от Запорізький автомобільний завод прославився на той час, напевно, найбільше. Адже по сьогоднішній день марки, що випускаються в Запоріжжі, користуються попитом. У 1961 році був випущений знаменитий «горбатий запорожець». Перше, всіма відоме, український серійне легкове авто. Прототипом ж є італійський FIAT 600.

Gorbatiy

Запорожець мав потужність в 27 кінських сил і вітчизняний двигун з повітряним охолодженням. У ті роки це був один з найкрутіших автомобілів. Але якщо подумати, мода на ретро машини повертається. І навіть зараз на українських дорогах час від часу можна зустріти нашого вітчизняного авто-первістка. «Горбатий» став справжньою легендою і по всьому світу має своїх фанатів. Навіть гонки влаштовують на запорожцях. Хоча, кого зараз таким здивуєш.

Замовляйте автомобілі в оренду з водієм у нас!

×
×